BandH Gallery

Escape on the Edge

katekin

katekinの作品は一見してプリミティブアートのようだ。
どこか有機的であり、壁画に表れる動物のようでありながら、墨のような表現と”間”はいかにも日本的で、どこか襖絵のモチーフのようでもある。
しかし、非常に小さい作品を目を凝らして見てみると、そこには動植物的な”何か”から、建造物のような”何か”が散りばめられていて、小さいながら一つの物語のようだ。

必要最低限のサイズと素材を選ぶのは、katekinは日常の中で多くの動植物と接し、またその生死も間近にするのだが、その中で入り込む情報・感情を処理するためには1つの作品に時間をかけるのではなく、数多くアウトプットする必要があるからである。どこかアクションペインティングのようにも見えるのはそのためで、作者自身、最初から何を描くかを決めていないし決められない。

katekinのステートメントには「脳」が多く出てくる。
アートはデュシャン以降、思想や哲学の要素を取り入れていている。
多くの創作物において鑑賞者は、その成果物を通して作者との対話を試みると言っても過言ではない。それは作者の「脳」を覗き込むような好意だ。
katekinの作品が作者自身にとっても何が生まれるか分からない創作活動ということは、「脳」そのものへの効用としてのアートと言えるだろう。作品がロールシャッハのように見えるのもそのせいかも知れないが、多くの鑑賞者がKatekinの作品を通して、自身の「脳」との対話を楽しんで貰えることを期待する。

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画歴

Group EXHIBITION

静岡県磐田市生まれ
2018 What’s DRAWING?!  Art&Spaceここから
2017 ドローイング展 Art&Spaceここから

ステートメント

私の中の絶対的な「美」それは自然や動植物等の有機物であるため、日々多くの動植物と触れ合い、生死と身近な生活を送っている。
その生活の中で、人間では造りだせない美しい色彩を目にし、様々な「感情」を抱いて生きている。
私の絵が白黒な理由はそこにある。あえて人工的に作られた色を作品に落とし込む作業はしたくないのだ。
必要なのは白と黒の明暗だけである。

そして私の絵がとても小さい理由は、あまり大きい紙だと細かい描写がパターン化してしまうし、幾日もの「感情」を1つの作品にアウトプットするのに違和感があるためである。
絵の描き方としては適当にペンを進めていくと、何かに見えてくるので何かに向かって着地させる。
その何かとはやはり、動植物を中心としたものだが、私の脳は外観だけではなく、骨、内臓、細胞そして「感情」まで表現したいようで、どうにも細かくなってしまう。
この脳は困ったもので、無意識の内に様々な情報をインプットするのが好きらしくちょっと油断すると、支離滅裂なアイデアや発想、ビジョンが泉のように溢れ出てくる。

だから私は脳にアウトプットの場を与えた。
それが私が「アートを行う理由」である

正直、この素晴らしく、そして困った脳の性質により生活で困る部分もあるし、社会生活を行う中で出会う人々とのギャップも常に感じている。
しかし社会を生きていかなければならない。
だから社会という枠の中に何とか自分を適合させ生きている。
窮屈な枠の中の自分ではなく、本来の自分が生きる場所も自分に与えなければならない。
それが私が「アートを行わなければならない理由」である。

最後に、人間も動物である。だから私は人間を愛したいのだが私の脳はどうにも愛せないらしい。
人間が見える世界、人間が感じる世界、それがこの世のすべてだと思っている人間の強欲、傲慢ゆえか。
そんな私も人間である。

ABOUT KATEKIN

The work of katekin resembles, at first glance, something like primitive art. There is something organic about it, like animals appearing on a mural, while simultaneously there is a certain Japanese sensibility to it - with its ink-like expressiveness and use of "pauses" and "spaces" - which lends it a kind of fusuma (Japanese sliding paper doors) painting motif.
However, when straining their eyes to examine these extremely tiny works of art, one can see that scattered throughout are animal-like and plant-like "somethings," as well as architectural "somethings" - forming a tiny yet singular sense of story.

Over the course of a normal day, katekin will come into contact with many plants and animals, and witness their lives and deaths up close. But rather than devoting a large amount of time to processing all of these emotions and information into a single work of art, because there is a need to output as many artworks as possible, katekin chooses the absolute minimal sizes and materials to work with. The reason katekin's work can somewhat resemble an action painting is for this purpose, as the artist does not pre-determine what is to be made, nor able to.

The theme of the "brain" often appears in statements by katekin.
Ever since the era of Duchamp, art has incorporated elements of ideology and philosophy.
It is not an exaggeration to say that for most works of art, there is an attempt at creating a dialogue with the audience through the form of the resulting creation. It is an act which is comparable to probing into the "brain" of the creator.
The fact that the works produced by katekin are a creative activity which leads to unknown dimensions - the artist does not even know what will emerge - leads one to surmise that these effects themselves upon the "brain" could be considered art as well. This could be one reason why these works of art can appear to resemble Rorschach tests. We anticipate that many viewers will enjoy the experience of dialoguing with their own "brains" through the art of katekin.

STATEMENT

What do I consider to be absolute "beauty?" I believe it to be something natural, something organic, like plants and animals. And so, each day, I come into contact with many such flora and fauna, witnessing their lives and deaths up close.
In the course of such a life, I bear witness to beautiful colors impossible for humans to create, and embrace a variety of diverse "emotions."
These are the reasons why my art is portrayed in monochromatic hues. I do not want to apply artificial colors to my work. All that I need are white and black, light and darkness.

And the reasons why my art is so tiny is that I believe that if I use paper that is too large, then detailed depictions will become prone to patterns, and I feel discomfort in outputting several days' worth of "emotions" into one single piece of artwork.
My style of drawing is to randomly move my pen around, and as I do so, something comes into focus, and that goal is where I progress towards finishing.
This "something" that I speak of is primarily plant and animal in nature. However, my brain seems to want to express not only the exterior of such organisms, but their bones, internal organs, cells, and even their "emotions," and thus, my work becomes ever more intricate and detailed.
The problem with my brain is that it appears to prefer unconsciously inputting a wide variety of information, and so, if I let my guard down too much, a flood of disconnected ideas, thoughts, and visions can come rushing forth like an overflowing spring.

And so, I decided to grant my brain a place to harvest its output.
This is "the reason I create art."

To be truthful, having such a wonderful yet troubled brain can be difficult in conducting my daily life, and I can always feel the gap that exists between myself and others in social interactions.
However, I must continue to live in my community.
And so, I do what I can to conform myself within the framework that is society.
But I cannot simply strain uncomfortably within the bonds of convention, I must also grant myself a place where I can live in my natural state.
This is "the reason I must create art."

Finally, humans are animals as well. And so, I wish to love humans, but my brain seems unable to do so.
The world as seen by humans, the world as sensed and experienced by humans. To think that these concepts form the entirety of this universe are perhaps proof of humanity's greed and arrogance.
And so, even I am human too.

CV

Group EXHIBITION

2018 What’s DRAWING?!  Art&Space ”kokokara”
2017 Drawing group show Art&Space ”kokokara”

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