BandH Gallery

Escape on the Edge

HIROYUKI YAMAZAKI

山崎浩之は富山で生まれた。
多くの作家が、人生のどこかで強く表現やアートに惹かれたポイントがあるのに対し山崎は流れ着いた場所に表現があったといえる。
富山で生まれ育ったが、ある時、当時は自身も気づいていなかったOCD(強迫性障害)によって生地を追われた。
上京し、しばらく物書きの職にいたが、その時触れたマンレイのレイヨグラフがアートとの出会いである。
その後、デュシャン以降のARTに触れ、それまで「1点ものである」と言う事がアートの価値・価格を吊り上げる大きな要因だったが、大量生産して「沢山作られる」べきと言う経済成長のような方法で、より価値の創造・増幅に成功していた【ウォーホルの逆説】に、それまでの価値観が「ひっくり返る」経験をした。
ウォーホルに惹かれれたのは自らの陰性要因をもプロデュースの上で利用した、やはり「逆説」と「反復」にあるようで、これは山崎の制作の原動力が脅迫的な連続行為というOCDからなる事と重なる部分もあるのだと思う。
そもそも描画を始めたのが4年前のようで、始めはネット上で自身の作品を公開しているのみだった。
戦略的にWEBを使ったというよりは、本人いわく「ただ垂れ流していた」のみ。しかし、そこがはじまりだったようで、以来、肖像画の注文や、展示の誘いがあり、また、その展示で販売できた事実が彼を今も描画に向かわせている。
OCDを原動力とする膨大な制作数と、自由な線が構成する作品が、どこまで大衆に受け入れられるのか、わたしもとても楽しみにしている。

Gallery

001_Thin_person 003_Red_patience 004_Lonely_white 005_Breaking_Bad 006_Berlin_devil_of_song 007_Agonizing_peach 008_Invitation_mountain_witch 009_Pilot_flame 010_Nearest_station 013_I_want_to_die 014_Study_results 015_Smoked_love 017_Life_in_Tokyo 019_Money_of_poet 023_Sloppy_teacher 025_Japan_tundra

画歴

2012年   初めて絵を描く
2013年6月  東京・原宿「uzna omom」初ドローイング展
2013年8月  NIPAF2013参加 アジア二か国、ミャンマー、ベトナムでアートパフォーマンスツアー
2014年7月  東京・原宿「uzna omom」"Sun Rain"ドローイング展
2014年10月 東京・中目黒「cerchio」"デジタル・マウス"作品展
2015年7月  第3回宮本三郎記念デッサン大賞展入選

ステートメント

【動機】
私の作品の目的は類型化、紋切り型、あるいは色褪せたクリシェや価値観やモノサシに疑問も感じず、家畜のような社会生活を強いられている自らへのアラームです。

私の中にアラームが鳴ったとき、作品は描かれます。
また、無理強いしてアラームを鳴らすために作品を描くこともあります。

【意図】
そして私にとって美術とエンターテイメントは全く対極の存在です。
美術は「人々が自分自身(世界)に向き合うきっかけを与えるもの」であり、エンターテイメントは「自 分自身と向き合うことからの逃亡であり気晴らし」です。
これは 哲学者パスカルの言説。私は“美術”を追及しています。

私に影響を与えたのは作品自体より、作家の姿勢としてのモンドリアンであり、フォンタナ、サイトォンブリです。またバルトークやリゲティを愛しています。

【作品】
私はデジタルではマウスで描きます。最も簡素なWindows標準バンドルのペイントを用います。
その理由は、もっとも「嘘のつけない状況」に晒されるからです。

またリアルでは、家に転がっている鉛筆や木炭、チョーク、クレパスなどをよく使います。

この理由は「手元にあるもので描く」「用意しないではじめる(描く)」という考え方が根底に有り、それは『絵 のような絵を描きたくない』という強い衝動と巧く絡み合っていると思います。

ちなみに私は「小説のような小説」を嫌悪します。クラシック音楽のようなクラシックも嫌いです。

また私の絵は、その【タイトル】と密接に関連します。
実際のタイトルは一枚一枚もっと長いのですが、そのままだと詩になってしまうので極限まで短縮して一枚一枚に冠しています。

ABOUT HIROYUKI

Yamazaki Hiroyuki was born in Toyama.
While many artists have a point in their life when they are strongly drawn to expression and art, Yamazaki seems to have discovered expression where he ended up.

He was born and raised in Toyama but one day he was driven out of his birthplace because of OCD (obsessive-compulsive disorder), which he himself didn’t know that he had.
After moving to Tokyo he worked as a writer until his first encounter with art through Man Ray’s rayographie.

He then eventually came upon art after Duchamp. Until that point, historically speaking was that a major factor raising prices of artworks was that it was a one-of-a-kind item,
but then he experienced a “flip” of this preconception when he discovered “Warhol’s antithesis”. Warhol was successfully creating and expanding the artwork’s worth through a method of “making more” through mass production, like economic growth.

The reason why Yamazaki was so drawn to Warhol was because of the artist’s “antithesis” and “liberation”
that utilized his own negative aspects, and I believe this overlaps with Yamazaki’s driving force being his threateningly repetitive acts that derives from his OCD.
Actually, he seems to have started drawing four years ago when he initially made his work public on the Internet.

He says that this act was a simple “discharge” rather than a strategic use of the Web. In any case, this was his starting point and, subsequently, he started to receive orders of individual portraits and exhibition invitations.
Even today, the truth that he was able to sell through these exhibits remains his impetus to produce more drawings.

I am very excited about how much the general public would accept the enormous number of his works that are driven by OCD and are constructed of freely drawn lines.

STATEMENT

[Motivation]
The purpose of my work is to alarm myself, as I am forced to live a social life like livestock without doubting typologies, stereotypes, or even faded clichés and values and yardsticks.
A work is drawn when I hear a sounding alarm.
In fact, sometimes I draw something to force an alarm to go off.

[Intention]
And for me, art and entertainment are complete opposites.
Art is “something that allows an opportunity for people to confront themselves (or the world)” And entertainment is “an escape and distraction from one to confront oneself.”
This is the discourse of philosopher Pascal. I pursue “art.”
What influenced me were Mondrian, Fontana, and Cy Twonbly — I also love Bartók and Ligeti —in particular, it was their attitudes as an artist more than their actual artworks.

[Artwork]
I use a mouse for my digital drawing. I simply use Paint, which is included in the standard bundle of Windows.
This is because I will be exposed to the most “guileless situation.”
In real life, I often use things that I find at home like pencil, charcoal, chalk, and pastel crayons.
This is because of my fundamental belief of “drawing with what you have at hand and starting (drawing) without preparation” and I think this is well entangled with my strong impetus to “avoid drawing like a drawing.”
By the way, I despise “novels that are like novels.” I also despise classical music that is like classical music.
Moreover, my drawing is intimately related to its [title].
The actual titles for most drawings are much longer, but then they will become poems so I shorten them as much as possible when I crown each drawing.

CV

EXHIBITION
2014
cerchio “Digital Mouse” exhibition /Nakameguro, Tokyo
uzna omom “Sun Rain” drawing exhibition / Harajuku, Tokyo

2013
“NIPAF2013”for a performance art tour in two Asian countries/ Yangon,Myanmar, Hanoi,Vietnam
uzna omom “Don't Rain On My Parade ”First drawing exhibition / Harajuku, Tokyo

2012
Drew a picture for the first time

AWARDS
2015
The 3rd Miyamoto Saburo Biennial Sward for Original Sketch win a prize
(* There are other small awards and major graphic awards that I have omitted for irrelevance.)

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