BandH Gallery

Escape on the Edge

MASAMI NANJO

南條雅美は埼玉県生まれ。
南條の作品は目がチカチカするほどの色使いが特徴だ。
「一体これは何なんだ!?」と、その視界に残る残像が脳裏から離れない。そしてよくよく見ると、そこには独特のフォルムで描かれた人物や人物の一部が描かれている。そのフォルムは、本人が意識しているかどうかはさて置き、キモカワイイ。
その作品の中には、我々が日常生活を送る中でフと感じる事や、むしろ小さすぎて見つけられない事へ注意を向けてくれるようなものがあり、肩に力が入って生活をしている者から、少し力を抜いてくれるような効果がある。それはきっと、南條の生活には幼い頃より絵があったからだろう。
幼い頃から絵を描いてきた南條は、小学生にして絵画のタッチに目覚め、描き込むという事を意識している。学校と言う児童・生徒にとっては、自分が身を置く最も大きなコミュニティの中で、自分の作品が評価され、また、他者が楽しんで自分の作品を見てくれるという経験が、南條に外の世界への興味を抱かせ、翼を与えた。
南條は自身のタッチを翼と呼んでいる。
作品に翼を授ける事で、作品が世界に羽ばたけるように。
幼少期より純粋に絵画に取り組んできた南條の、屈託無く激しい程に明るい作品に翼を付け、大人へと成長した作家と共に作品も成長し、今、羽ばたこうとしている。

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Gallery

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画歴

個展
2001
「素顔」仙建ビル(宮城)

2002
「ひみつ」ギャラリー縁(清瀬)

2003
「優雅」ギャラリーKubota(東京)

グループ展

受賞歴

2001
河北美術展 入選

2002
まほろば展 入選

 

ステートメント

1作品の目的、制作の動機、制作やアイデアの発展の過程

まず作品の目的ですが見て頂ける人に明るい気持ちと勇気、パワーを受け取って欲しいと思っています。
楽しい事ばかりでない日常、不甲斐ないことも沢山あります。
そんな気持ちを絵に込めて、時にはうなずけたり、元気を与えたり出来たら良いな、と思います。
自分の気持ちを真っ正面に描いているので、今自分が生きているこの瞬間、時代を映し出されていると思います。

2 作品の基盤となる考え、コンセプト
主に自画像を基盤として描いています。
なぜ、自画像なのか、それは毎日自分の顔を見るからです。
その日の体調や気分によって顔つきも変わってきます。
その変化や、願望も描いたりします。
世界に羽ばたく、のが夢なので描くタッチが線になっているのは鳥の羽を表現しています。

3作品の過程
描きたい衝動、出来ない自分を、やりたい自分、私ではない誰か、になりたいときに描く事が多いです。
パッとひらめく時もあれば、苦しいとき、どこにぶつけて良いかわからない想いを紙に描いています。

ABOUT MASAMI NANJO

Masami Nanjo was born in Saitama, Japan.
Her works characteristically feature a dazzling array of colors.
"What is this!?" you think, as you cannot quite shake the afterimage from your mind. If you look very carefully, you notice people, and parts of people, drawn with a unique form. And that form, whether Nanjo intends it or not, is both disgusting and cute.
Her works make you pay attention to certain aspects of everyday life, or things which are so small you have not noticed them before. It has the effect of relieving some of the stress of people who go about their everyday life with tensed shoulders. That must be because art has been a part of Nanjo's life since she was very young. She had always drawn pictures, but discovered her touch for painting in elementary school and began to concentrate seriously on art. The experience of having her art praised at school—the largest community a student is part of—and of having others look at and enjoy her art made Nanjo keenly interested in the outside world and gave her wings.
Nanjo calls her own artistic touch her "wings".
By giving a piece of work wings, that work can fly to reach the whole world.
Nanjo has focused purely on her painting since a very young age, and her works—stunningly bright and free of worry—have developed along side her as she grew to adulthood. Now, her works are ready to fly.

STATEMENT

1 The purpose of the work, incentive for creation, and development process

The purpose of the work is to present the viewer with feelings of cheerfulness, courage and power.
Life is not full of fun things, there are many disappointments as well.
I hope to put those feelings into my art and, accompanied with occasional nods of agreement, bring vigor to those who view my art.
I am putting my true feelings directly onto the canvas so I believe I can portray this very moment and time that I am living in.

2 The conceetual foundation of your work
I mainly draw with self-portraits as the main theme.
Why self-portraits? Because I see myself every day.
My facial expressions change with my physical and emotional condition.
I draw those changes along with my desires.
My dream is to fly all around the world, so the line-like touches on the drawing represent the wings of a bird.

3 The development process
I often get the urge to draw when I cannot do something, I want to do something, or I want to become someone who can do something.
Sometimes it comes in a flash, but other times I struggle to find an outlet for my feelings; I put these onto paper.

CV

AWARDS AND CHOSEN

2001
Hebei art exhibition (prize)

2002
mahoroba exhibition (prize)

EXHIBITION HISTORY
2003
"Beauty"(Gallery Kubota/Tokyo)

2002
"Secret"(gallery relationship/Kiyose)

2001
"real face"(Senken Building/Miyagi)

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